Istanbulski mostovi

Istanbulski mostovi

Bosfor je 32 kilometra dug moreuz između Crnog i Mramornog mora. Možete ga preći na tri mjesta: preko Bosforskog mosta (Boğaziçi Köprüsü), preko mosta Sultana Mehmeda II Osvajača (Fatih Sultan Mehmet Köprüsü) i preko mosta Sultana Selima I (Yavuz Sultan Selim Köprüsü). Zanimljiva su još dva istanbulska mosta: Galata (Galata Köprüsü) i Zlatni rog Metro (Haliç Metro Bridge).

Bosforski most, poznat i kao Prvi bosforski most, nedavno je preimenovan u Most šehida 15. jula (15 Temmuz Şehitler Köprüsü) u čast civila koji su poginuli opirući se pokušaju vojnog udara 15. jula 2016. godine kada je poginulo više od 200 ljudi. Izgrađen u periodu od 1970. do 1973. godine, on povezuje Evropu i Aziju kroz naselja Ortakoy i Beylerbeyi. Noseći dio mosta obješen je čeličnim sajlama za dvostruke čelične sajle zategnute između dva vertikalna čelična nosača usidrena na obalama. Dnevno ga u oba smjera pređe 180.000 vozila. Ovaj biser Bosfora jedan je od najprepoznatljivijih i najljepših ukrasa grada Istanbula. Pogled na Bosforski most s obala Bosfora je spektakularan navečer kada se na njemu upale svjetla. Zanimljivo je da je Tiger Woods, poznati igrač golfa, 2013. godine prebacivao loptice s azijske na evropsku stranu mosta.

Most Sultana Mehmeda II Osvajača, odnosno Drugi bosforski most, izgrađen je 1988. godine. Dobio je ime po osmanskom sultanu iz 15. vijeka, koji je 1453. godine osvojio tadašnji Konstantinopol, odnosno današnji Istanbul. Povezuje turske gradove Edirne i Ankaru. Pješaci ne smiju koristiti most. Preko mosta u oba smjera dnevno pređe oko 150.000 vozila od čega su skoro 65% automobili. Mostarina se plaća samo kad se vozila kreću iz evropskog u azijski dio Istanbula, kao što je slučaj i kod Bosforskog mosta.

Most Sultana Selima I, poznat i kao Treći bosforski most, jedan je od najvećih visećih mostova na svijetu. Spaja istanbulsko naselje Sariyer u evropskom dijelu i Poyrazkoy u azijskom dijelu grada. Strukturom je hibrid: viseći most i most s kosim zategama, a konstrukcijom podsjeća na Bruklinski most u New Yorku izgrađen u 19. vijeku. Dug je 1,4 kilometra, širok 59 metara, a njegovi stubovi visoki su poput pariškog Ajfelovog tornja. Most sultana Selima I ima osam saobraćajnih traka i dvosmjernu željezničku prugu. Njegova izgradnja koštala je tri milijarde dolara, a otvoren je u augustu 2016. godine. Svaki dan preko njega pređe 110.000 vozila.

Most Galata, smješten između naselja Karaköy i Eminönü, dovršen je u decembru 1994. godine. Jedan je od malobrojnih pokretnih mostova u svijetu preko kojeg također prelazi električni tramvaj koji vozi na liniji od predgrađa Zeytinburnu u blizini aerodroma Atatürk do stanice Kabataş u blizi palače Dolmabahçe. Dug je 490 metara, širok 42 metra i ima tri uzdužne trake te po jedan trotoar sa svake strane. Dok šetate po ovom mostu kojeg nadlijeću galebovi, sve vrijeme osjećate miris pržene ribe koji dopire iz restorana ispod mosta. Ako volite ribu, u nekom od njih možete probati balık ekmek, odnosno sendvič s ribom i povrćem. Svuda oko vas se osjeti žamor, vlada gužva, što zbog prolaznika i uličnih prodavača koji vam nude da kupite imitaciju sata marke Rolex ili đevrek, što zbog ribara koji po cijeli dan pecaju poredani duž mosta.

Za most Zlatni rog Metro, koji je izgrađen 2014. godine, vezalo se nekoliko kontroverzi. Naime, zbog dimenzija i estetike mosta kojim bi se narušio izgled historijskog središta grada, Istanbul je zamalo uklonjen s UNESCO-ovog spiska historijske baštine. Stanica podzemne željeznice nalazi se na sredini mosta, što je također veoma neobično, jer je od sredine do kraja mosta s obje strane potrebno preći 500 metara. Bez obzira na to, jedna stanica podzemne željeznice koristi se u oba smjera. Pametno, zar ne?

Zato što jedan članak nije dovoljan….

ISTANBUL – VRATA ORIJENTA

FRANCUSKA ULICA U ISTANBULU