Moja zemlja Crna Gora, Željka Radak Kukavičić, direktorica Nacionalne turističke organizacije Crne...

    Moja zemlja Crna Gora, Željka Radak Kukavičić, direktorica Nacionalne turističke organizacije Crne Gore

    ”Često svojim saradnicima znam reći da smo privilegovani, jer radimo najljepši posao u Crnoj Gori, i to zaista mislim”.

    Razgovarala: Elma Zećo

    Svi naši gosti

    ”Najbrojniji turistički gosti dolaze iz Srbije, Rusije, BiH, Ukrajine, Francuske, Poljske, Njemačke, Turske, Velike Britanije i Albanije. Pored toga što se bilježi iz godine u godinu veći broj gostiju iz zemalja Zapadne, Srednje i Sjeverne Evrope, zadovoljstvo mi je što sve više turista s dalekih tržišta poput Kine, Japana i Izraela, otkriva našu destinaciju.”

    Kontinuirani trend rasta turističkog prometa i prihoda karakteriše proteklu deceniju crnogorskog turizma kada su se prihodi od turističkog prometa gotovo učetverostručili i približili cifri od milijardu eura u godini za nama. Iako je promocija jedan od ključnih faktora za pozicioniranje jedne destinacije, kojoj Crna Gora itekako posvećuje pažnju, za postignute uspjehe zaslužne su, ipak, velike investicije u ukupnu turističku infrastrukturu i unapređenje dostupnosti Crne Gore kao turističke destinacije. Vrijednost investicija procijenjena je na oko tri milijarde eura, pa ne čudi što je shodno izvještajima Svjetskog savjeta za putovanja i turizam WTTC Crna Gora već godinama svrstana među najbrže rastuće turističke destinacije.

    IZAZOVNA PROFESIJA

    Turizam je u Crnoj Gori važna privredna grana. Koliko je u tom smislu zahtjevno biti na čelu Nacionalne turističke organizacije Crne Gore?

    –  Činjenica da ukupni doprinos turizma BDP-u iznosi preko 22% BDP-a, a da se prema prognozama WTTC-a očekuje da do 2026. godine taj udio bude čak 30%, dovoljno govori o važnosti turizma za crnogorsku ekonomiju. Razvoj turizma na održivim osnovama strateško je opredjeljenje naše države i u tom smislu pred organizaciju na čijem sam čelu stavljaju se zahtjevni zadaci. Kreiranje i unapređenje imidža zemlje, pozicioniranje Crne Gore na turističkoj mapi svijeta, osmišljavanje novih ponuda i unapređenje postojećih, koje će ne samo turistima biti doživljaj za pamćenje, nego i mogućnost za otvaranje novih radnih mjesta i ostvarivanje prihoda za sve koji rade u turizmu, podrazumijeva koordinirane aktivnosti, komunikaciju i saradnju u radu. Turizam nosi sa sobom brojne izazove, ali su izazovi, smatram, sastavni dio svakog posla. Privilegija je raditi u oblasti koja predstavlja jedan od stubova razvoja zemlje.

    Kakvi komentari prate najčešće Crnu Goru?

    –  Prema Guest Survey istraživanju o stavovima i potrošnji turista koje je Nacionalna turistička organizacija sprovela tokom ljetne turističke sezone 2017. godine, dobijeni podaci odaju ukupni utisak da su turisti zadovoljni elementima turističke ponude i da je Crna Gora atraktivna turistička destinacija. Najbolje su ocijenjene ljepote prirode i kraja, ljubaznost osoblja u smještajnom objektu, komfor smještaja, gostoljubivost lokalnog stanovništva, lična sigurnost, slikovitost i uređenost mjesta. Rezultati istraživanja pokazali su da nam se gosti rado vraćaju. Preko 65% turista više puta boravilo je u Crnoj Gori. Kada su u pitanju turisti iz BiH, njih preko 79% ispitanih, našu zemlju posjetilo je više od tri puta.

    Šta biste Vi preporučili svakom turisti koji dođe u Crnu Goru?

    –  Naše plaže tradicionalno su glavni motiv za dolazak turista na crnogorsko primorje, no uz uživanje u suncu i moru vrijedi otkriti i drugačiju Crnu Goru. Krstarenje Skadarskim jezerom, popularno posmatranje ptica u ovom nesvakidašnjem rezervatu rijetkih vrsta, osvježenje od ljetnih vrućina u Lipskoj pećini izuzetne speleološke vrijednosti, šetnja posljednjom prašumom u Evropi – Biogradskom gorom, obilazak Crnog jezera na Durmitoru, vožnja panoramskom rutom između jezera i mora u Baru s uređenim vidikovcima, samo su neke od aktivnosti koje bih preporučila. Za one željne adrenalina nezaobilazan je čuveni rafting rijekom Tarom, ili prolazak kroz kanjon Nevidio, nakon čega ih očekuje potpuni odmor u prirodi u nekom od etno sela na sjeveru Crne Gore. Od ove godine u ponudi su i dva novootvorena moderna avanturistička parka u Kolašinu i na Žabljaku, pa je moj prijedlog turistima iz BiH da ovog ljeta na putu do mora ne propuste sjeverni dio naše zemlje.

    Kakva će biti ljetna sezona 2018. na crnogorskom primorju?

    Ove sezone za turiste je spremno 438 uređenih kupališta, među njima čak 30 na kojima će se vijoriti prestižno međunarodno ekološko priznanje – Plava zastavica. I ovog ljeta obećavamo dobru zabavu. Imat ćemo preko 200 manifestacija, od popularnih muzičkih, zatim kulturnih kakve su Grad Teatar u Budvi, Purgatorije u Tivtu, Barski ljetopis, Montenegro Film Festival u Herceg Novom ili Kotor Art Festival, do modnih, umjetničkih i sportsko-rekreativnih poput festivala Tri kanjona u Pivi. Novina koja će obilježiti ovo ljeto je pridruživanje hotela Chedi nizu svjetskih hotelskih brendova koji posluju u Crnoj Gori. To je prvi od sedam hotela čija je izgradnja predviđena u okviru Luštice Baya, turističkog grada vrijednog 1,1 milijardu eura. Hotel će sadržati 111 soba, 51 u sklopu hotela i 60 u vidu privatnih kondominijuma dostupnih kao ekskluzivni studio apartmani za odmor. Luštica Bay marina se otvara ove godine sa 176 vezova, odnosno marina naselja s nekoliko stambenih kvartova. Oni podrazumijevaju različite vrste stambenih jedinica od stanova do najluksuznijih objekata, porodičnih kuća i vila.

    TIMSKI RAD

    Koliko dugo djelujete već u turizmu?

    –  Već više od 15 godina radim u oblasti turizma. Na dužnost direktorice Nacionalne turističke organizacije Crne Gore stupila sam u decembru  2014. godine s pozicije generalne direktorice Direktorata za upravljanje turističkom destinacijom u Ministarstvu održivog razvoja i turizma. Kroz dugogodišnji rad u resoru zaduženom za turizam stekla sam, zaista, veliko iskustvo u ovoj oblasti. Dinamika posla, saradnja s inostranstvom, kreiranje i promovisanje ponude zemlje čiji je turistički potencijal ogroman, te joj izvjesno tek predstoji puni turistički prosperitet, za mene su istovremeno izazov i čast. Timski rad, volja i spremnost svih nas da unaprijedimo ponudu i poslovni ambijent, kada se sagledaju rezultati, mjesto i značaj Crne Gore na turističkoj mapi, daju rezultate. Moj posao mi pričinjava veliko zadovoljstvo. Često svojim saradnicima znam reći da smo privilegovani, jer radimo najljepši posao u Crnoj Gori, i to zaista mislim.

    Ko je Vama bio vjetar u leđa tokom izgradnje karijere?

    –  Od početka mog radnog angažmana imala sam sreću da radim sa sjajnim timovima mojih kolega koji su nesebično dijelili znanje, stečena iskustva i pružali mi podršku. Naravno, moja poslovna karijera ne bi bila moguća bez bezuslovne podrške porodice. Iako sam veoma često bila suočena s brojnim izborima i odricanjima, i nije bilo lako, uz razumijevanje mojih najbližih, uspijevala sam da odgovorim zahtjevima posla kojim se bavim. Rad, posvećenost poslu i odgovornost osnovni su preduslovi za uspjeh. Naravno, ukoliko imate sreću da imate tim ljudi koji dijeli iste vrijednosti, uspjeh ne može izostati.

    Kada bi Vas stranci pitali da opišete svoju zemlju, šta biste rekli?

    –  Crna Gora je zemlja raznovrsnosti. Ovdje svako može naći nešto za sebe i prema svom budžetu. I porodice s djecom, i mladi koji tragaju za provodom, i ljubitelji netaknute prirode, i oni željni adrenalina i aktivnog odmora… U jednom danu možete sebi priuštiti više različitih atrakcija, uživanja i doživjeti uvijek drugačiju Crnu Goru. Teško da i najizbirljiviji gosti mogu ostati ravnodušni pred tako raznovrsnim izborom, posebno tokom ljetnih mjeseci. Upravo tu raznovrsnost ponude, spoj kontrasta, bogatstvo različitosti, nesvakidašnja iskustva na svakom koraku koja oduzimaju dah, najbolje opisuje naš slogan Wild Beauty po kojem smo, na moje zadovoljstvo, sve više prepoznatljivi u svijetu.