Ambasador Sattler: Vrijeme je za novi pristup u turizmu

    Ambasador Sattler: Vrijeme je za novi pristup u turizmu

    Blog šefa Delegacije i specijalnog predstavnika EU u BiH, ambasadora Johanna Sattlera

    Johan Sattler; Foto: EU4Business

    Prošle sedmice čelnici grada Sarajeva, grada Istočnog Sarajeva, općina Sarajevo Stari Grad, Istočni Stari Grad i Pale potpisali su sporazum o revitalizaciji bivše uskotračne željezničke pruge od Bistrika do Pala.

    Ova krivudava pruga koja se probija kroz kanjon Miljacke bit će pretvorena u biciklističku i pješačku stazu dugu 15 km. Evropska unija sarađuje sa vlastima dva grada i tri općine na ovom projektu u okviru kojeg će nasipi, tuneli i mostovi duž ove rute, od kojih neki predstavljaju izvanredne i elegantne primjere inžinjerstva s kraja 19. stoljeća, dobiti novu svrhu. Otvorit će se nova radna mjesta, a građanima, kao i turistima, ponuditi jedinstven rekreacijski sadržaj. O ovom planu se govori godinama ali do sada nije bilo administrativne koordinacije za izradu dogovorenog razvojnog plana i osiguranje investicija.

    Turizam može – i treba da bude – pokretač prosperiteta, ali ovaj potencijal nije dovoljno iskorišten. Staza Sarajevo-Pale može poslužiti kao model za ekološko prihvatljive, javno-privatne projekte u cijeloj zemlji.

    Nažalost, zaposleni u turističkom sektoru često moraju ‘plivati protiv struje’ – poslovno okruženje otežava  ponude konkurentnih proizvoda. Upravo zato nam je potreban svjež pristup.

    Na prošlosedmičnoj konferenciji o turizmu  koju su organizovali EU u BiH i Ministarstvo vanjske trgovine i ekonomskih odnosa BiH, puno toga su istakli oni čija egzistencija ovisi od turizma. Učesnici ove konferencije su, između ostalog, naglasili potrebu kreiranja snažnog bh. brenda koji se može razvijati i predstavljati međunarodnim investitorima i potencijalnim posjetiteljima. Imidž Bosne i Hercegovine se mora obnoviti i mora se jasnije istaknuti da je ovo zemlja s jedinstvenom kulturnom baštinom, beskrajnom raznolikošću izvanrednih geografskih atrakcija i prepoznatljivom tradicijom gostoprimstva.

    No, da bi se napravila kampanja, prvo je potrebno imati strategiju. Trenutno, unatoč ustrajnim višegodišnjim nastojanjima, Bosna i Hercegovina nema sveobuhvatnu strategiju turizma. Budući da se radi o grani industrije koja čini 10% BDP-a, a mogla bi i puno, puno više – to je suprotno zdravom razumu.

    Na prošlosedmičnoj konferenciji, stučnjaci su uvjerljivo govorili o onome što vlasti trebaju uraditi kako bi se stvorilo konkurentno okruženje – zahtjevajući transparentnost, pravnu jasnoću te promišljen i odgovoran pristup razvoju infrastrukture. Možete imati najbolje hotele i restorane na svijetu, ali su vam potrebni dobri putevi, bolji aerodromi, kako biste se bolje povezali sa regionom i svijetom.

    Jedan od učesnika je primijetio da je veliki napredak postignut napornim radom i odlučnošću pojedinih ugostitelja, hotelijera i turističkih operatera. Postoji i jako puno stručnosti, ali to se ne primjenjuje u pozitivnom okruženju. U međuvremenu, druge zemlje usvajaju sistematičniji pristup. U narednim godinama, turisti bi mogli početi posjećivati druge zemlje umjesto Bosne i Hercegovine, poput Gruzije i Azerbejdžana koje provode dobro osmišljene strategije razvoja turizma. Tokom konferencije, ministri turizma sa državnog i entitetskog nivoa su se obavezali da će ubrzati svoje napore i uspostaviti strateški okvir do kraja godine.

    Slušajući diskusiju na konferenciji, razmišljao sam o svojim iskustvima posjećujući različite djelove ove zemlje – šetnje, penjanje, vožnja bicikla, istraživanje gradova i sela. Živjeti i imati priliku da obilazim BiH za mene predstavlja proces stalnog otkrivanja nečega novog, ali i istinsku privilegiju. Ta se privilegija može proširiti na stotine hiljada posjetilaca ako se odmah poduzmu pravi koraci, jer se svjetska turistička tržišta ponovo otvaraju nakon pandemije.

    Kroz program EU4Business EU je zajedno sa Vladom Njemčke u prethodnih dvanaest mjeseci isplatila 1,6 miliona eura bespovratnih sredstava kompanijama koje posluju u sektoru turizma u BiH. Ove godine smo pokrenuli novi EU4Business Recovery program kako bismo pomogli u ublažavanju ekonomskih posljedica pandemije.

    Turizam može otvoriti nova radna mjesta; može omogućiti izdržavanje porodica; može zaštititi, umjesto da našteti okolišu; i može pomoći Bosni i Hercegovini da krene u pravcu dugoročnog prosperiteta. Da bi se to ostvarilo, moraju se primijeniti razumna administrativna rješenja – poput onih koja su potrebna da bi se izgradila staza koja će ići od Bistrika do Pala. Pozivam nadležne vlasti da ispune obaveze koje su preuzeli na konferenciji o turizmu, i da na taj način pomognu sektoru turizma da u potpunosti ostvari svoj veliki potencijal, kao i da pruže prilike i osiguraju prihode hiljadama vrijednih zaposlenika koji zavise od turizma. Evropska unija će nastaviti da podržava ove napore, kao i sektor turizma u BiH. Uz novi pristup vlasti, siguran sam da turistički radnici u zemlji mogu zasigurno postići uspjeh.