Najmlađa pilotkinja u historiji generalne avijacije u BiH već sada je dobila ponudu da ljeti vozi turiste na panoramsko razgledanje
Marija Nović (17) javnosti je postala poznata kao najmlađa pilotkinja u historiji generalne avijacije u BiH. Već nekoliko godina živi na relaciji Derventa-Beograd, gdje pohađa srednju stručnu školu Vazduhoplovnu akademiju. Krećući se prema cilju sticanja dozvole za putniče avione, uzore i inspiraciju pronalazi u pilotkinjama Air Srbije – Ivani Milojević i Biljani Savić.
Pilotkinja privatnih aviona
Marijino interesovanje za vazduhoplovstvo bilo je najprije vezano za kontrolu letenja, no, kada se osmjelila da pohađa obuku za pilota i osjetila čari letenja, poželjela je da to bude njena profesija.
“U drugoj školskoj godini, sa 16 godina, otvorila mi se mogućnost da u školi pohađam paralelno s nastavom i teorijski dio nastave za PPL pilota (op.a. dozvola privatnog pilota). Teorija obuhvata devet ispita: poznavanje vazduhoplova, metereologiju, navigaciju, komunikaciju, operativne procedure, teoriju letenja, ljudske mogućnosti, performanse i planiranje leta. Nakon položenih ispita u Direktoratu za civilno vazduhoplovstvo u Beogradu i dobijenog ljekarskog uvjerenja sa svojih nepunih 17 godina dobila sam letačku knjižicu i stekla pravo da pohađam praktičnu obuku. Tri mjeseca sam svakodnevno bila na obuci na aerodromu u Subotici, a u oktobru 2021. polagala praktični ispit letenja u Novom Sadu. Tada sam zvanično dobila PPL dozvolu”, kaže Marija Nović, koja je do sada upravljala modelima kao što su Cessna 150, Cessna 172 i Piper 38.
“Veliko je zadovoljstvo upravljati avionom. Osjećanja su pomiješana, osjećate slobodu, divljenje pogledima na prirodu, odgovornost, adrenalin, ponos i pomalo strah, koji je štaviše poželjan, jer onaj ko ga osjeća, poštuje procedure i fizičke mogućnosti aviona.”
Sada kada je postala pilotkinja privatnih aviona s međunarodnom dozvolom, Marija je već dobila ponudu da ljeti vozi turiste na panoramsko razgledanje. No, na prvom narednom letu najprije će se među njenim putnicima naći porodica, a ponuda ostaje otvorena i za njene nastavnike iz osnovne škole.
Sloboda, adrenalin, ponos i strah
“Veliko je zadovoljstvo upravljati avionom. Osjećanja su pomiješana, osjećate slobodu, divljenje pogledima na prirodu, odgovornost, adrenalin, ponos i pomalo strah, koji je štaviše poželjan, jer onaj ko ga osjeća, poštuje procedure i fizičke mogućnosti aviona”
Buduća kapetanka
Budući da u cockpitu i dan-danas sjedi veoma malo žena pilota, pitali smo je kako izgleda zastupljenost djevojaka u odnosu na mladiće u školi.
– Mnogo djevojaka je u našoj školi. Nešto manje ih ima na aviomehaničarskom smjeru, dok se mali broj odlučuje za pilotsku obuku. Od sedmero učenika u mojoj klasi jedina sam djevojka”, kaže Marija, kojoj je tokom školovanja vrijeme najveći izazov.
Paralelno pohađa više obuka trudeći se tako što prije steći sve diplome i dozvole. Završavanjem Vazduhoplovne akademije neće stati njeno obrazovanje, jer se ona iduće godine, osim na četvrtoj godini akademije, vidi i kao studentica prve godine Saobraćajnog fakulteta.
Obuka i školovanje za pilota su skupi, tako da je neizmjerno zahvalna svojoj porodici na svekolikoj podršci koju joj sve vrijeme pruža. Ona ih čini ponosnim svojim rezultatima i ciljevima koje je postavila. Jer, Marija neće stati dok se na nađe na vrhu. Kao kapetanka Airbus aviona, bilo domaćih ili stranih kompanija.