Šta treba da uradite ako propustite let?

I pored najboljeg planiranja, uvijek postoji rizik da propustite let. Prilazni putevi aerodromu mogu biti zatvoreni zbog saobraćajne nesreće, može vam se pokvariti auto ili probušiti guma… Postoje brojne okolnosti na koje ne možete uticati, a mogu vas spriječiti da na aerodrom stignete na vrijeme.

Foto: Pixabay – JESHOOTS-com

Ako kao i većina turista putujete sa ograničenim budžetom i jeftinom kartom koja ima vrlo stroge ili nikakve mogućnosti za promjenu ili refundaciju, gotovo je sigurno da će, pored propuštenog leta, i rezervacija vašeg povratka biti automatski otkazana.

Udahnite duboko.

Postoji nekoliko načina da izađete iz neprijatne situacije i umanjite štetu. Prva stvar koju treba da uradite je da, ipak, stignete na aerodrom i potražite predstavnika avio kompanije. Dići ruke od svega i vratiti se kući najgore je rješenje po vas. Sjetite se da postoji velika vjerovatnoća da će tog dana biti i drugih letova za istu ili destinaciju koja nije mnogo udaljena od vašeg odredišta. Vi svakako želite da se ukrcate na jedan od njih.

Kod nekih avio kompanija postoji velika šansa da se „ubacite“ na neki od tih letova bez plaćanja dodatnih taksi. Nezvanična poslovna politika mnogih avio prevoznika, poznata kao “flat tyre rule” (pravilo probušene gume) nalaže da se pomogne putnicima koji su propustili let uslijed okolnosti koje su van njihove kontrole. Ukoliko uspijete da izvučete korist iz ove politike, onda vas, osim doživljenog stresa, propušteni let neće ništa koštati. Zato je bitno doći na aerodrom, čak i ako znate da će avion poletjeti bez vas.

Na žalost, ova privilegija se gotovo nikada ne uživa kod niskobudžetnih kompanija. Njihov model poslovanja podrazumijeva naplatu svega što ne spada u osnovni prevoz. U slučaju propuštenog leta bićete primorani da kupite novu kartu, i to prema trenutno raspoloživim uslovima (cijenama).  Međutim, svakako vrijedi pokušati i testirati primjenu diskrecione politike, što znači da odluka da se putniku pomogne često zavisi od predstavnika kompanije na izlazu (gejtu)  i slobodnih mjesta na narednim letovima.

Ukoliko avio kompanija ne želi da se odrekne naknade za promjenu leta, mogli biste platiti „penale“ (doplatu) za promjenu rezervacije ili „reruting“, odnosno alternativni način da dođete do svog krajnjeg odredišta. Dobra vijest je ta da ćete taksu za promjenu leta platiti samo jednom. Ako ne možete da se ukrcate na prvi sljedeći, bićete na listi čekanja za neki od narednih letova.

Kontrolišite emocije i platite taksu za promjenu leta.

Aviokompanija će otkazati vašu rezervaciju za povratni let ako im se ne javite i ne suočite se sa novonastalim okolnostima. Na propuštenim međunarodnim letovima, nemojte očekivati da ćete moći da se pozovete na “pravilo probušene gume”. U pitanju su veoma skupa sjedišta za koja često važe stroga pravila. Generalno posmatrano, propuštanje međunarodnog leta koštaće vas zaista mnogo. Zato je pametno da ostavite sebi više vremena za dolazak na aerodrom.

Dokumentujte sve što se događa na šalteru kompanije.

Napravite kopije svih papira, uključujući i pravila aviokompanije koja je njihov predstavnik primijenio u vašoj situaciji. Zapišite njegovo ime i sve informacije koje vam je dao. U slučaju da kasnije odlučite da uložite žalbu, pomenuti papiri se mogu pokazati veoma korisnim.

Nakon što propustite let, vjerovatno ćete biti pod stresom i iziritirani. No, bitno je kontrolisati emocije kada dođe vrijeme da se sretnete sa predstavnikom kompanije koji vam može pomoći da riješite svoj problem. Ovi ljudi su obučeni i naviknuti na rad sa nezadovoljnim, uspaničenim i nervoznim putnicima i vrlo je vjerovatno da će pokazati svoju ljudsku stranu i pomoći koliko mogu. Bolje će reagovati na sagovornika koji postavlja pitanja i moli za pomoć nego na onog koji viče i postavlja zahtjeve. Putnici sa iskustvom će vam reći da je u ovakvim situacijama ljubaznost mnogo efiksnija od prijetnji.

Bonus saveti:

  • Razmotrite mogućnost organizovanja transfera do aerodroma javnim prevozom, ili još bolje, vozilima neke od kompanija koje se time profesionalno (i zvanično!) bave i snose odgovornost za kašnjenje prouzrokovano kvarom na vozilu. Ove kompanije imaju rezervna vozila i vozače koji, u slučaju problema, dolaze po putnike i prevoze ih u najkraćem mogućem roku.
  • Sve je veći broj avio prevoznika sa kojima, putem mobilnih aplikacija, možete stupiti u kontakt i najaviti kašnjenje. Naravno, to ne znači da će vas avion čekati, ali će šansa da vaša karta u potpunosti „propadne“ biti svedena na minimum. Ukoliko kompanija nema takvu aplikaciju, savjetujemo da je pozovete telefonom.

ČITAJ VIŠE

Prijavite se na naš newsletter

Klikom na "pošalji" pristajete da Vam šaljemo naš newsletter

povezani tekstovi

Skip to content