Vlasnik MITA Group težinu i draž poslovnog stvaranja osjetio je kao mlad čovjek, a ni 30 godina nije imao kada je postao uspješan i u međunarodnim okvirima
Razgovarala: Elma Zećo
Put ka stvaranju poslovnog uspjeha danas Ejub poredi s Njegoševim riječima iz Gorskog vijenca: “Čašu meda niko ne popi, da je čašom žuči ne zagorči”, jer posvećivanje poslu u potpunosti, što je preduslov za velike rezultate, znači da čovjek počinje mnogo toga propuštati u privatnom životu.
Prisjeća se: “Dok su moji prijatelji studirali, izlazili do kasno navečer, zabavljali se, ja sam gradio karijeru, dobijao djecu i razvijao privatni biznis. Dok su drugi spavali, ja sam brinuo kako da povećam poslovanje, zaradu, plate, kako da preživim do sljedećeg posla. Dok su starija kćerka i stariji sin odrastali, prvih sedam godina njihovog života nisam bio kod kuće, nisam vidio njihove prve korake, nisam čuo njihove prve riječi, nisam napipao prve zubiće. U to vrijeme nisu postojali pametni telefoni s moćnim kamerama da mi supruga zabilježi i pošalje preko neke mreže ove radosti, nego su ostale zauvijek izgubljene u prošlosti. Moj privatni život i moj san su moje najveće žrtve, a moja najveća podrška je moja porodica, koja je u svakom trenutku shvatala i opravdavala moje izostanke. Sreća pa sam mlad uspio, a potom sam iskoristio slobodno vrijeme da budem s porodicom.”
Dobar glas brzo se širi
Na koji način ste sklapali ključna partnerstva?
– Prvo sam morao mnogo raditi, prodavati, nagovarati ljude da kupe bilo koju od naših usluga, a onda sam – mnogo predanije od bilo koga drugog – isporučivao mnogo više od onoga za što smo bili plaćeni. Rokovi su mi uvijek bili svetinja, isporuka obećanog kvaliteta i čist obraz! Poslije se o vama pročuje, pozitivan glas se širi, ljudi vas preporučuju, i vi tako stvarate sve više i više poslovnih veza kao i poznanstava. To je takozvani networking effect, kako ga u Americi nazivaju.
Kako ste pobjeđivali konkurenciju?
– Ulaganjem u znanje, kreativnošću, praćenjem trendova, predanim radom i generisanjem ideja koje će unaprijediti poziciju brendova naših klijenata na tržištu uz konstantan rast prodaje. MITA Group bila je pionir u mnogim oblastima oglašavanja u BiH, obišli smo svijet prateći različite konferencije i seminare na kojim smo usvajali potrebna znanja, a mnogo vremena provodimo i analizirajući djelotvornost kampanja na prodaju klijenata kako bi ih dodatno unaprijedili.
U čemu se ogleda Vaš najbolji rezultat?
– Moj najveći uspjeh je složna i uspješna porodica u kojoj pronalazimo vremena jedni za druge, putujemo, izlazimo, smijemo se i plačemo zajedno. Četvero divne djece različitog uzrasta – 20, 17, 12 i 7 godina, 22 godine braka, mnoštvo petica u školi. Najveći poslovni uspjeh je da smo, nakon 20 godina na tržištu, uspjeli opstati kao jedan od lidera bh. reklamne industrije. Imamo mnogo vodećih kadrova koji su u agenciji deset i više godina, smijemo se, zabavljamo, uživamo i družimo dok radimo. Uvijek smo se pridržavali poslovnih, moralnih i ljudskih normi, izvršavali redovno sve obaveze prema državi, dobavljačima, brinuli o uposlenicima, poticali mlade osobe na brak, vodili računa o majkama koje su ostajale u drugom stanju i odlazile na trudničko bolovanje. Obučili smo i odgojili vodeće stručnjake u industriji. Danas su to uspješni izdavači, direktori marketinga i korporativnih komunikacija, uspješni poduzetnici i dizajneri.
Mita group
Gdje je donja granica kompromisa za Vas?
– Kompromisi su veoma opasni ako im ne postavite granice, jer čovjek se veoma lako pogubi kada se nauči popuštati. Nikada ne pristajem na stvari koje su protiv vjerskih, zakonskih, moralnih i ljudskih načela. Moj obraz nije na prodaju. Nikada ne prelazim granice dobrog ponašanja, nikada o konkurentima ne govorim kao o neprijateljima. Ne dozvoljavam da se prema nama odnose s nepoštovanjem, jer, ukoliko vas neko ne poštuje, nema potrebe da s takvim ljudima radimo i dijelimo iste snove.
BiH se najviše voli
Godinama se bavite marketingom i promocijom. Kako biste Vi brendirali BiH?
– Rekao bih istinu o BiH: da je to jedna od najljepših država na svijetu; država toplih, duhovitih i divnih ljudi koji svakog gosta dočekaju kao člana porodice; država predivnih planina, mora i prekrasnih rijeka; država bogate historije, fenomenalne gastronomije i velikih mogućnosti. Rekao bih također da je to država u koju se zaljubite na prvi pogled, koje se sa sjetom sjećate i u koju se s najljepšim osmijehom vraćate. Ona se najviše voli.
U čemu vidite našu matricu uspjeha?
– Kako smo malo i nedovoljno razvijeno tržište, u prilici smo da napravimo brz i jednostavan preokret bez velikog rizika. Svjetski konsultanti nam mogu pomoći da napravimo obrazovni sistem koji će moći stvarati kadrove za poslove budućnosti i ponuditi velikom broju ljudi prekvalifikaciju, jer su njihove škole i njihova zanimanja zastarjeli. Ulaganjem u izgradnju IT ekosistema zaposlit će se hiljade, možda i desetine hiljada mladih u outsource poslovanju. Možemo oporezovati neobrađenu zemlju i stimulisati ljude bez stručne spreme da se vrate na selo i bave poljoprivredom; zaštiti naše vode, smanjiti odljev deviza na uvoz flaširane vode; povećati broj noćenja i turista ako ispravno upravljamo prirodnim bogatstvom, rijekama, jezerima i planinama, koje ne postoje samo oko Sarajeva, a na kojima se također može skijati, planinariti, ljetovati i zimovati. Promjene moraju biti brze, ali i rezultati bi se isto tako brzo osjetili.
Danas radite manje nego prije, ustvari, čini se da više putujete. Kakva Vas mjesta privlače?
– I dalje radim mnogo, a posao me često odvede izvan BiH, pa kad to spojim s rijetkim odmorima, ljudima se čini da mnogo putujem privatno (smijeh). Volim topla, pitoreskna mjesta s bogatom historijom, uske i čiste ulice pune kafića i restorana u kojim obradujemo nepce, oči i čulo mirisa, mjesta gdje su ljudi topli, nasmijani, pristojni, države i gradove gdje ljudi znaju uživati. Gradovi kojima se vraćam kada god mogu su Pariz, Udine, Milano, Amsterdam, San Francisco, Split, definitivno bih u njima mogao živjeti ukoliko bih se ikada odlučio da odem iz BiH.
Putujete i neplanski završavajući tada najčešće u Italiji ili Francuskoj. Imate li neko objašnjenje zašto se baš u ovim zemljama zaustavljate?
– Nasmijani ljudi, fenomenalna moda o kojoj i mladi i stariji vode računa, ukusna jela, izvanredna arhitektura, bogata historija, odlična kafa, prelijepe ulice i kafei u kojim možete živjeti. Tu ljudi zaista znaju šta je život i nikada nam nije dosadno.
Uvijek na okupu
Otac ste četvero djece. Susrećete li se s izazovima na koje nemate uvijek odgovor?
– Često, ali naučio sam da razgovor, ispravan odgoj u ranim godinama, otvoren stav i pažnja koju posvećujemo djeci, igraju presudnu ulogu. Dug je to proces, a svako dijete zahtijeva drugačiji pristup.
Gdje biste Vi voljeli da Vaša djeca grade svoje karijere?
– BiH, Sarajevo i tačka (smijeh). Mislim da bismo se u bilo kojem drugom slučaju svi odselili, ili bi mi srce puklo. Ali, mi snujemo, a Bog dragi određuje, pa ga molim da budu sretni, pošteni i da moja supruga i ja budemo ponosni na njih, gdje god živjeli i šta god radili.
Kako uopće privoljeti mlade da ne razmišljaju o odlasku vani, vrijedi li ostati i boriti se?
– Ličnim primjerom i pozitivnim stavom. Djeca moraju svaki dan gledati i učiti od vas kako se može uspjeti. Morate im govoriti o pozitivnim primjerima daleko više i glasnije od onih što govore da ovdje nema života i uspjeha. Prema zakonu vjerovatnoće, ukoliko ste u nečemu dobri, sigurno je da ćete brže i lakše uspjeti tamo gdje nema mnogo takvih.
Jedni drugima
“Sada bi me poslovno najviše usrećilo kada bi moj tim osvojio svijet s BTLBook.com, naprednim IT rješenjem koje je u potpunosti nastalo u BiH. Mislim da bi takav uspjeh ohrabrio mnoge mlade ljude da i sami pokrenu slične projekte, potaklo bi poduzetnost i stvaranje IT ekosistema kao akceleratora pozitivnog poslovanja.”
Država za sve nas
“Ekonomski razvoj BiH mogu voditi samo poduzetnici, ostvareni i strastveni ljudi, koji su se dokazali širom svijeta u realnoj ekonomiji. Ništa ne znače direktori državnih firmi na čelnim pozicijama u vlasti, ako ne znaju kako funkcioniše međunarodni biznis. To moraju biti osobe fenomenalnih analitičkih sposobnosti i umijeća strateškog razmišljanja, među njima i mladi ljudi koji brzo prepoznaju trendove i pravac kretanja svjetske ekonomije, također ljudi koji o svôj djeci razmišljaju kao o svojoj gradeći sredinu u kojoj će svako od njih imati život dostojan čovjeka.”
Mita group
Qatar Airways – ne propustite specijalne cijene iz Sarajeva!