Obnovljivi izvori energije, održivi razvoj, zeleno poslovanje, e-mobilnost, fraze su koje su okupirale javni prostor. O tome koliko se, zaista, radi na održivom razvoju, zelenom poslovanju i e-mobilnosti, razgovarali smo s Harisom Muratovićem, Moon brend menadžerom
Razgovarala: Adisa Bečiragić
Nakon što su polovinom tekuće godine usvojene izmjene Zakona o električnoj energiji i donesen Zakon o energiji i regulaciji energetskih djelatnosti, u oba entiteta BiH stvorene su pretpostavke za poslovni ambijent privlačniji i bolji za investitore i kompanije, koje žele biti ekološki osviještene.
“Preostalo je uređivanje pravilnika, ali već se može reći da će poslovna zajednica brzo reagovati i pronaći put ka uspješnoj implementaciji strateških opredjeljenja ka uštedi energije, smanjenju zagađenja i osmišljavanju novih poslovnih modela. I fizička lica imat će benefite od navedene strategije. Imat ćemo veći procenat čiste energije kroz postavljanje solarnih panela, udruživanja u ekološke zadruge, kompenzaciju utroška energije…
U konačnici, udisat ćemo čistiji vazduh. U Bosni i Hercegovini imamo preko milion krovnih površina. Procjene stručnjaka su da bismo samo u tim slučajevima mogli proizvesti dodatnih minimum 2 TWh čiste energije iz sunčeve energije. Trenutno BiH proizvodi oko 15 TWh energije iz različitih vrsta izvora od kojih je minimum 70% nečista energija.
Naša zemlja uskoro će imati pristup sredstvima EU u svrhu održivog razvoja, što će nam omogućiti brže donošenje odluka o prelasku na ekološki prihvatljive resurse”, kaže Haris Muratović.
“MOON je inovativan koncept Porsche Holding strategije, naslonjen na strategiju VW grupacije. Teži ka potpunoj dekarbonizaciji vlastitog portfolija proizvoda do 2050. godine”
Optimizacija transporta
Kako biste opisali e-mobilnost i objasnili njenu važnost u procesima održivog razvoja?
– E-mobilnost je potreba ljudi da se kreću, pri tome da budu efikasniji i da ostavljaju minimalni štetni učinak na planetu. Dijeljenje transporta je rastući trend, koji će omogućiti da automobili koji 95% vremena provedu na parkinzima u budućnosti budu više na cesti u pogonu, povezani različitim uređajima kroz smart city koncept.
Električni automobili su zabavni, snažni i udobni, ali i sigurni i tihi, što je važno u urbanim sredinama. Kompanije imaju cilj smanjiti C02 emisije, reciklirati proizvode i ambalažu, djelovati odgovorno i smanjiti troškove. Krajnji cilj je optimizacija transporta, veća povezanost, smanjenje zagađenja i pametna vožnja.
Obrazovanje potrošača je važno. Kako pristupate edukaciji o prednostima e-mobilnosti, te koje strategije koristite?
– Godinama putem različitih kanala komuniciramo s klijentima. Prošle godine smo realizovali projekat e-Caravan, predstavili našu gamu električnih vozila i poklonili mnogim gradovima punionice na kojima građani besplatno pune vozila.
Aktivni smo u Udruženju uvoznika automobila i Udruženju za elektromobilnost pri Privrednoj komori FBiH. Kako smo svjesni da je transport jedan od najvećih zagađivača, za nas je izazov da u partnerstvu s institucijama predložimo mjere koje vode ka njegovom smanjenju.
E-mobilnost je potreba. Da li su subvencije BiH za kupovinu električnih automobila dovoljne?
Potrebno je trenutni budžet od milion maraka uvećati na barem pet miliona, kako bismo imali veću penetraciju električnih vozila i hibrida. Nužna je izmjena pravilnika o visini naknade za okoliš, odnosno, eko taksu pri registraciji, a potrebno bi bilo, također, opteretiti visinom takse vozila koja više zagađuju, te dekarbonizovati javni prevoz, uključujući taksi vozila, koja znatno utiču na količinu zagađenja u gradovima.
Albanija je oslobodila vlasnike električnih vozila PDV-a na vozila, smanjila troškove registracije i subvencionira potrošnju električne energije taksistima. Za dvije godine registrovano je nekoliko stotina električnih taksi vozila.
Infrastruktura je sljedeći bitan faktor. Od ukupno 320 punionica širom zemlje, mi smo postavili 250. Pored punionica, zajedno s partnerima, nudimo savjetovanja, planiranja, instalacije punionica i puštanja u pogon. S partnerima iz kompanije e-GO učestvovali smo u planiranju i realizaciji projekta postavljanja električnih punionica širom Sarajeva, za potrebe Car-Sharing projekta zbog kojeg naš glavni grad u ovom kontekstu ne zaostaje za evropskim metropolama.
Postavili smo i pustili u pogon prošle godine najbrži električni punjač u državi. Zadovoljstvo nam je da stranci bez problema mogu posjetiti Sarajevo i Bosnu i Hercegovinu bez brige kako i gdje dopuniti automobil. Uskoro u partnerstvu s kompanijom e-GO postavljamo identičan punjač na lokaciji u Sarajevu, nedaleko od glavne petlje autoputa Koridora 5C.
“Subvencije utiču na klijente da se odluče za električno vozilo, i to potvrđuju rezultati. Imamo cca. 280 registrovanih električnih vozila, što je više nego prethodne četiri godine zajedno. Identična je situacija s hibridima, kojih će biti registrovano više od 1.000 u 2023. godini”
Instalacija brzih punionica
Aktivno zagovarate poboljšanje infrastrukture punionica u zemlji. Koje mjere bi trebale implementirati nadležne institucije s ciljem poboljšanja dostupnosti punionica e-vozila?
– Zagovaramo strateško planiranje instalacije brzih punionica na lokacijama udaljenim na svakih 40 km autoputeva, brzim cestama, regionalnim čvorištima i u blizini državnih granica. Bilo bi svrsishodno da ispred nacionalnih parkova, spomenika, hipermarketa i maloprodajnih centara budu instalirani brzi punjači.
Važno bi bilo pojednostaviti proceduru za postavljanje punionica i proglasiti ih građevinama koje su sastavni dio opreme na parkingu za električno vozilo. Trenutno je za postavljanje javne punionice potrebno više od 60 različitih dokumenata i dozvola. Procedura je komplikovana kao da gradite čvrsti objekat. Pozitivan primjer je Unsko-sanski kanton, koji je maksimalno pojednostavio proceduru postavljanja punionica.
S kojim kompanijama i institucijama sarađujete?
– U Privrednoj komori FBiH definišemo i iznosimo naše prijedloge, ali sarađujemo sa svim nadležnim institucijama. Ističemo važnost autoindustrije i promjena koje se dešavaju, kako bi tranzicija ka e-mobilnosti što brže i lakše bila realizovana. Sarađujemo s IT sektorom, sektorom energetike, stručnim udruženjima, univerzitetima…
U kompaniji Porsche BH ste brend menadžer za MOON. Na koji način provodite zelene strategije, osim što proizvodite električne automobile?
– MOON je inovativan koncept Porsche Holding strategije, naslonjen na strategiju VW grupacije. Teži ka potpunoj dekarbonizaciji vlastitog portfolija proizvoda do 2050. godine. U tom smislu želimo, pored punionica, obezbijediti dostupnost solarne energije, skladištenje energije, pametno upravljanje resursima kroz koncept energetske učinkovitosti.
U sklopu strategije održivosti postoji nekoliko stubova koje pratimo s ciljem potpune dekarbonizacije. Počevši od nulte emisije u transportu, do 2030. godine naša flota službenih vozila treba biti 80% pogonjena čistom energijom. S konceptom green finance želimo do 2030. postići trend finansiranja 50% električnih vozila u ukupnom portfoliju. Cirkularna ekonomija podrazumijeva odabir dobavljača, koji u strategiji primjenjuju principe poslovanja identične našim.
Četiri razloga da budem bolji
Vjerujemo da posao poput Vašeg rade ljudi koji privatno žive istu viziju koju žive na poslu. Na koji način se to manifestuje?
– Važno je uspostaviti koncept kvalitetnog odnosa privatnog i poslovnog. Kada znate da vaš posao ima svrhu i doprinosi društvenoj zajednici, onda je zadovoljstvo o postignućima vezanim za posao govoriti u privatnom životu. Vrijednosti kojima težimo na poslu prenose se na privatni život i obrnuto. Ključno je za mene da sam, pored posla koji radim, aktivan u dobrovoljnom radu za zajednicu i društvo. Taj sistem vrijednosti utkan je u mene još u djetinjstvu.
Nije nam dovoljan samo čist zrak. Mnogo radite i na promociji zdravog stila života.
– Volim, cijenim i poštujem prirodu. Sebe smatram sitnim bićem počašćenim da uživa u blagodatima koje nam je Bog podario. Zahvalan sam što sam zdrav, pa nastojim zdravlje čuvati kroz aktivnosti planinarenja i plivanja.
Vaše automobile pokreće električna energija. Šta Vas pokreće u Vašim pohodima?
– Postavljam ciljeve koje želim ostvariti, vrhove na koje se želim popeti i destinacije koje želim pohoditi. Pokreće me energija čistoće, brzine i samopouzdanja. Uživam u kontrastima prirode, udišem čist zrak i živim u skladu sa zakonima prirode.
Inspiriše me vjera da sve što je stvoreno, ima svrhu i cilj. Neizostavna je pozitivna energija moje četvero djece. Trudim se biti im primjer, a oni su svaki dan kada se probudim dodatna četiri razloga da budem bolji i istrajniji.