Prozračnost, čistoća, otmjenost i dostojanstvo
U Grazu je tokom februara upriličena izložba najboljih arhitektonskih projekata iz BiH na selektivnoj arhitektonskoj izložbi Collegium Artisticum 2018, a među 18 odabranih projekata se našao i projekt arhitekata Jure Pranjića i Ane Bosankić iz arhitektonskog ureda Novi dom iz Tuzle. Riječ je o rekonstrukciji interijera župne crkve Presvetoga Srca Isusova u Brčkom, koja je uvrštena među 5 najboljih projekata interijera iz cijele BiH.
DJELO KARLA PARŽIKA
Crkva Presvetog Srca Isusova u Brčkom predstavlja jedini objekt katoličke crkve u ovom gradu. Izgradnja crkve koja joj je prethodila započeta je 1883., a dovršena 1885. godine. Međutim, u prvom svjetskom ratu crkva je teško oštećena i zamijenjena je današnjom crkvom. Ona je sagrađena po projektu Karla Paržika, jednog od vodećih arhitekata historicizma u arhitekturi BiH krajem 19. i početkom 20. vijeka. Ova građevina najbogatija je po plastičnoj dekoraciji od svih Paržikovih objekata iz ovog perioda izgrađenih u BiH.
Graditeljska cjelina Katoličke crkve Presvetog Srca Isusova u Brčkom 2009. godine je proglašena nacionalnim spomenikom BiH koji se sastoji od crkve sa zidnim slikarstvom, župnog dvora, pomoćnih objekata s crkvenim dvorištem i pokretnog nasljeđa koga čini osam drvenih polikromiranih skulptura.
Kako objekt pripada historicizmu, na njemu ranije nisu vršeni konzervatorsko-restauratorski radovi, tako da su prvu rekonstrukciju ovog objekta započeli arhitekti iz ureda Novi Dom i do sada je realizirana rekonstrukcija interijera crkve i dio vanjskog uređenja, a na ovom složenom projektu radili su preko 10 godina.
– Projekt rekonstrukcije interijera je samo dio cjelovitog projekta rekonstrukcije zaštićenog nacionalnog spomenika kompleksa crkve Presvetog Srca Isusova, Župne kuće i Vanjskog uređenja kompleksa. Ovaj projekt usvojen je od Komisije za nacionalne spomenike, a prema njemu do sada je izveden dio rekonstrukcije crkve i dio vanjskog uređenja u saradnji s bivšim župnikom vlč. Veselkom Župarićem – ističu arhitekti.
ODRŽAVANJE HISTORIJSKE AUTENTIČNOSTI
Najvažniji cilj mjera koje su projektom predviđene na objektu ove crkve je održavanje historijske autentičnosti i cjelovitosti iskaza objekta. Kako su odlukom Komisije u interijeru zaštićene umjetnine – freske na stropu i zidovima i kipovi, njihovo vraćanje u izvorno i reprezentativno stanje je jedna od dominantnih mjera pri rekonstrukciji.
Neprimjereni, kičasti i suvišni dekorativni elementi i oprema prezbiterija su uklonjeni i tako je objekt pročišćen od suvišnih elemenata koji narušavaju historijsku autentičnost postojeće arhitektonske kompozicije. Svi elementi mobilijara i opreme prezbiterija su specijalno dizajnirani za ovaj objekt i prožeti su jasnom simbolikom motiva ribe Ichtis koji je prvi simbol katoličke zajednice, a kojim su se raspoznavali Isusovi učenici.
– Otvaranjem, osvjetljivanjem i pročišćenjem interijera kreirali smo atmosferu prozračnosti, čistoće, otmjenosti i dostojanstva koje je prikladno ovom tipu objekata. Prostor smo oslobodili i osavremenili, dali smo mu novi, vjerodostojan i slobodan duh koji ne imitira historicizam, nego je ovovremen i s jasnim odmakom od kopiranja pokazuje historijsku slojevitost koju treba njegovati – naglasili su arhitekti.