Kontakt
Marketing
Furaj.ba | S nama u avanturu Furaj.ba | S nama u avanturu
Furaj.ba | S nama u avanturu Furaj.ba | S nama u avanturu
  • NASLOVNA
  • Zavrti Globus
  • Bosna i Hercegovina ❤
    • Banja Luka
    • Bihać
    • Blagaj
    • Bugojno
    • Bosanska Krupa
    • Brčko
    • Cazin
    • Foča
    • Goražde
    • Gradačac
    • Jajce
    • Konjic
    • Kraljeva Sutjeska
    • Kreševo
    • Ljubuški
    • Mostar
    • Neum
    • Ostrožac
    • Sanski Most
    • Sarajevo
    • ⚫ Sarajevo Ljubavi moja
    • Srebrenica
    • Stolac
    • Travnik
    • Trebinje
    • Tuzla
    • Vareš
    • Velika Kladuša
    • Višegrad
    • Visoko
    • ⚫ Zemlja u Obliku Srca
    • Zenica
    • Bjelašnica
    • Fojnica
    • Gradačac
    • Počitelj
    • Sarajevo
  • Furaj Planetom
    • Razglednica
    • Korisne Informacije
    • Kuhinja
    • Neobični Muzeji
    • Putopisi
    • Zanimljivosti
  • Magazin
    • Intervjui
    • Kolumne
    • Moj Život u Inostranstvu
    • Fotografi
    • U nastavcima
    • Uspješne priče
  • Vikend Planer
    • ⚫ Nacionalni parkovi
      • NP Kozara
      • NP Sutjeska
      • NP Una
    • ⚫ Planine
      • Vlašić
      • Jahorina
      • Bjelašnica
      • Igman
    • Izletišta
    • Sport i rekreacija
    • Ski centri
    • Vikend s psom
  • Furaj.ba projekti
    • BiH Bucket list challenge 2021
    • Konkursi i Nagradne Igre
  • Novosti
    • Aktuelna ponuda putovanja
    • Održivi razvoj
  • EnglishEnglish
Kontakt
Marketing
Furaj.ba | S nama u avanturu Furaj.ba | S nama u avanturu
Furaj.ba | S nama u avanturu Furaj.ba | S nama u avanturu
  • NASLOVNA
  • Zavrti Globus
  • Bosna i Hercegovina ❤
    • Banja Luka
    • Bihać
    • Blagaj
    • Bugojno
    • Bosanska Krupa
    • Brčko
    • Cazin
    • Foča
    • Goražde
    • Gradačac
    • Jajce
    • Konjic
    • Kraljeva Sutjeska
    • Kreševo
    • Ljubuški
    • Mostar
    • Neum
    • Ostrožac
    • Sanski Most
    • Sarajevo
    • ⚫ Sarajevo Ljubavi moja
    • Srebrenica
    • Stolac
    • Travnik
    • Trebinje
    • Tuzla
    • Vareš
    • Velika Kladuša
    • Višegrad
    • Visoko
    • ⚫ Zemlja u Obliku Srca
    • Zenica
    • Bjelašnica
    • Fojnica
    • Gradačac
    • Počitelj
    • Sarajevo
  • Furaj Planetom
    • Razglednica
    • Korisne Informacije
    • Kuhinja
    • Neobični Muzeji
    • Putopisi
    • Zanimljivosti
  • Magazin
    • Intervjui
    • Kolumne
    • Moj Život u Inostranstvu
    • Fotografi
    • U nastavcima
    • Uspješne priče
  • Vikend Planer
    • ⚫ Nacionalni parkovi
      • NP Kozara
      • NP Sutjeska
      • NP Una
    • ⚫ Planine
      • Vlašić
      • Jahorina
      • Bjelašnica
      • Igman
    • Izletišta
    • Sport i rekreacija
    • Ski centri
    • Vikend s psom
  • Furaj.ba projekti
    • BiH Bucket list challenge 2021
    • Konkursi i Nagradne Igre
  • Novosti
    • Aktuelna ponuda putovanja
    • Održivi razvoj
  1. Home
  2. Putopisi
  3. Evlija Čelebija o Sarajevu: Krasan mali grad od četiri stotine koraka
 Evlija Čelebija o Sarajevu: Krasan mali grad od četiri stotine koraka
Evlija Čelebija
Putopisi

Evlija Čelebija o Sarajevu: Krasan mali grad od četiri stotine koraka

by Furaj.ba 17 min read

AA

Poznati turski putopisac Evlija Čelebija rođen je u Istanbulu 25. marta 1611, a umro je 1679. godine.

Evlija Čelebija

Četrdeset godina je putovao po tadašnjem Osmanskom carstvu i izvan njega te učestvovao i u ratovima pod sultanima Ibrahimom i Muhamedom IV. Na svome putu, posjetio je iz Sarajevo i Bosnu i Hercegovinu. Čelebija će iz Velikog Varadina (Rumunija) put Bosne krenuti u društvu Kose Ali-paše, vrhovnog serdara Osmanlija u pohodu protiv Varada 1660. godine. Pratit će ih tri hiljade vojnika, teški tovar i sedam stotina kola blaga. Preko Beograda i sela Zavije, potom Valjeva, Čelebija će stići i u Srebrenicu za čije stanovnike kaže da su prijatelji stranaca.

Odatle će, preko dva hana i Glasinca, stići u „Šeher i grad Sarajevo“ gdje su Osmanlije na mjestu gdje je sad Careva džamija podigli veliki dvor (saraj) po kojem će Sarajevo i dobiti ime (Saray-ovasi, polje ispred dvora): „A kako je, opet, velikoj rijeci ime Bosna to je ime rijeke spojeno s imenom šehera, pa se on naziva Bosna-Saraj.“

Careva džamija ’50-ih

Čelebija navodi kako su u Sarajevu uz dizdara bili još i muftija, predstavnici šerifa i Portinih spahija, pokrajinski arhivar, alajbeg, ceribaša, juzbaša, šerijatski sudac, aga janjičar budimskog kola, carinski povjerenik, građevinski nadzornik, gradski subaša, povjerenik za harač…

U njegovim očima Sarajevo je krasan, malen grad površine četiri stotine koraka) sazidan od kamena na jednom visokom brdu, koji izgleda kao bijelo zrno bisera. Na sjeveru hendek (opkop s vodom oko odbrambenih zidova), na jugu „provalija kao pakao, duboka za dva minareta“. S te je strane tvrđava uništena, ali se Sarajevu, s te strane, nije moglo nauditi. Ipak, drugi dijelovi tvrđave, ceste prema Mokrom i Degirmenlija (dio Vratnika kojim je tekao dio Moščanice na kojem su bili mlinovi), strahuje Čelebija, tako su u lošem stanju da bi ih lako srušio udarac topa.

Žuta tabija; Foto: Depositphotos

Poznati turski putopisac Evlija Čelebija rođen je u Istanbulu 25. marta 1611, a umro je 1679. godine.

Evlija Čelebija

Četrdeset godina je putovao po tadašnjem Osmanskom carstvu i izvan njega te učestvovao i u ratovima pod sultanima Ibrahimom i Muhamedom IV. Na svome putu, posjetio je iz Sarajevo i Bosnu i Hercegovinu. Čelebija će iz Velikog Varadina (Rumunija) put Bosne krenuti u društvu Kose Ali-paše, vrhovnog serdara Osmanlija u pohodu protiv Varada 1660. godine. Pratit će ih tri hiljade vojnika, teški tovar i sedam stotina kola blaga. Preko Beograda i sela Zavije, potom Valjeva, Čelebija će stići i u Srebrenicu za čije stanovnike kaže da su prijatelji stranaca.

Odatle će, preko dva hana i Glasinca, stići u „Šeher i grad Sarajevo“ gdje su Osmanlije na mjestu gdje je sad Careva džamija podigli veliki dvor (saraj) po kojem će Sarajevo i dobiti ime (Saray-ovasi, polje ispred dvora): „A kako je, opet, velikoj rijeci ime Bosna to je ime rijeke spojeno s imenom šehera, pa se on naziva Bosna-Saraj.“

Careva džamija ’50-ih

Čelebija navodi kako su u Sarajevu uz dizdara bili još i muftija, predstavnici šerifa i Portinih spahija, pokrajinski arhivar, alajbeg, ceribaša, juzbaša, šerijatski sudac, aga janjičar budimskog kola, carinski povjerenik, građevinski nadzornik, gradski subaša, povjerenik za harač…

U njegovim očima Sarajevo je krasan, malen grad površine četiri stotine koraka) sazidan od kamena na jednom visokom brdu, koji izgleda kao bijelo zrno bisera. Na sjeveru hendek (opkop s vodom oko odbrambenih zidova), na jugu „provalija kao pakao, duboka za dva minareta“. S te je strane tvrđava uništena, ali se Sarajevu, s te strane, nije moglo nauditi. Ipak, drugi dijelovi tvrđave, ceste prema Mokrom i Degirmenlija (dio Vratnika kojim je tekao dio Moščanice na kojem su bili mlinovi), strahuje Čelebija, tako su u lošem stanju da bi ih lako srušio udarac topa.

Žuta tabija; Foto: Depositphotos

Poznati turski putopisac Evlija Čelebija rođen je u Istanbulu 25. marta 1611, a umro je 1679. godine.

Evlija Čelebija

Četrdeset godina je putovao po tadašnjem Osmanskom carstvu i izvan njega te učestvovao i u ratovima pod sultanima Ibrahimom i Muhamedom IV. Na svome putu, posjetio je iz Sarajevo i Bosnu i Hercegovinu. Čelebija će iz Velikog Varadina (Rumunija) put Bosne krenuti u društvu Kose Ali-paše, vrhovnog serdara Osmanlija u pohodu protiv Varada 1660. godine. Pratit će ih tri hiljade vojnika, teški tovar i sedam stotina kola blaga. Preko Beograda i sela Zavije, potom Valjeva, Čelebija će stići i u Srebrenicu za čije stanovnike kaže da su prijatelji stranaca.

Odatle će, preko dva hana i Glasinca, stići u „Šeher i grad Sarajevo“ gdje su Osmanlije na mjestu gdje je sad Careva džamija podigli veliki dvor (saraj) po kojem će Sarajevo i dobiti ime (Saray-ovasi, polje ispred dvora): „A kako je, opet, velikoj rijeci ime Bosna to je ime rijeke spojeno s imenom šehera, pa se on naziva Bosna-Saraj.“

Careva džamija ’50-ih

Čelebija navodi kako su u Sarajevu uz dizdara bili još i muftija, predstavnici šerifa i Portinih spahija, pokrajinski arhivar, alajbeg, ceribaša, juzbaša, šerijatski sudac, aga janjičar budimskog kola, carinski povjerenik, građevinski nadzornik, gradski subaša, povjerenik za harač…

U njegovim očima Sarajevo je krasan, malen grad površine četiri stotine koraka) sazidan od kamena na jednom visokom brdu, koji izgleda kao bijelo zrno bisera. Na sjeveru hendek (opkop s vodom oko odbrambenih zidova), na jugu „provalija kao pakao, duboka za dva minareta“. S te je strane tvrđava uništena, ali se Sarajevu, s te strane, nije moglo nauditi. Ipak, drugi dijelovi tvrđave, ceste prema Mokrom i Degirmenlija (dio Vratnika kojim je tekao dio Moščanice na kojem su bili mlinovi), strahuje Čelebija, tako su u lošem stanju da bi ih lako srušio udarac topa.

Žuta tabija; Foto: Depositphotos

Grad je čuvao zapovjednik ili dizdar, a unutar tvrđave je živio imam, dva mujezina, vojni svirači (mehteri), te su bili smješteni magazini žita i nekolicina vojničkih kuća. Na pitomim brežuljcima, dalje bilježi Čelebija, i s obje strane Miljacke nizale su se „krasne i simpatične kuće“, prizemne i na sprat, njih 17,000. Pokrivene su bile ćeremitom, rjeđe šindrom (cijepane jelove ili hrastove daske), a svaka je imala ‘živu vodu’.

Postojala su i tri saraja, gdje su besplatno konačili putnici i namjernici: Isa-begov saraj (gdje je danas han Kolobara), Husrev begov (uz bezistan), tj. kameni Tašlihan koji je propao 1879, i Skender-pašin (danas Skenderija). Također, radila su još i 23 hana.

Tašlihan

Bilo je tada u Sarajevu i nešto preko stotinu džamija (iako Čelebija navodi broj 177, napomena knjige ističe da su u to doba mogle biti dignute 104 džamije i mesdžida). Kao jedna od ljepših, Čelebiji je bila Ferhad-begova džamija, tada prekrivena olovom, a ‘najživlja’ u to doba bila je (Gazi) Husrev begova džamija. Bila je to starinska bogomolja s kamenim minaretom, piše putopisac, čiji su vakifi bili tako bogati da je jedan, za vrijeme velike zime u Sarajevu, ‘naredio’ da se za džemat grije voda u kazanima, „velikim kao imaretski, pa je kroz sve hanefijske česme provedena topla voda kao rajsko vrelo Selsebil“.

Crkve su bile malene, bez zvona; one srpskih i latinskih kršćana bile su u dobrom stanju. “Evropejci, Frenci i Grci takođe vrše obrede u ovim crkvama; ima i jedna jevrejska sinagoga.”

Kuršumlija medresa

Čelebija piše i da je bilo preko stotinu osnovnih škola, a vakif bi darivao marljivu djecu. U gradu je bilo i preko stotinu i deset česama iz kojih stalno teče zdrava voda. Njemu su rekli i da u šeheru ima hiljadu i šezdeset vrela; on navodi da je voda koja dolazi s vrela Crnil (Zmajevac) ‘voda života’. Bunara je bilo 700, vodenica 176 – jedna za noć melje 50 kila brašna, pet javnih kupatila. Svaka je kuća imala peć, a bilo je i oko 670 kupatila „u gospodskim kućama“.

U Čaršiji je bilo 1,080 dućana, „uzori ljepote“. Glavne ulice su bile čiste, a mogla se kupiti roba iz Indije, Arabije, Perzije, Poljske, Češke: skupocjena sukna, fina svila…

Latinska ćuprija

Na Miljacki je tada bilo sedam mostova – tri kamena, četiri drvena. Najistaknutija je bila Careva ćuprija (i danas se ovdje nalazi most), nizak, ali 250 koraka dug most. Ta je ćuprija srušena 1896, prethodno je tu i Isa beg podigao svoj most. Uz nju, kameni su još bili i Latinska ćuprija (digao ju je Ali Ajni-beg) i treći most je bio kraj Vijećnice, imena Hadži Huseinov. Ovaj je bio sarajevski gradonačelnik ili šeher-ćehaja pa je narod prozvao most Šeherćehajin. Priča se i da na groblju na Alifakovcu ima grob u kojem je ukopan graditelj ovog mosta: na tom spomeniku nema nikakvog natpisa (iz knjige Vodovodi i gradnje na vodi, Hamdija Kreševljaković).

Čelebija je zapisao kako ima na svijetu mnogo gradova po imenu Saraj, “ali ovaj bosanski, kameni Šeher-Sarajevo je od svih naprednijih, ljepši i življi.“

Grad je čuvao zapovjednik ili dizdar, a unutar tvrđave je živio imam, dva mujezina, vojni svirači (mehteri), te su bili smješteni magazini žita i nekolicina vojničkih kuća. Na pitomim brežuljcima, dalje bilježi Čelebija, i s obje strane Miljacke nizale su se „krasne i simpatične kuće“, prizemne i na sprat, njih 17,000. Pokrivene su bile ćeremitom, rjeđe šindrom (cijepane jelove ili hrastove daske), a svaka je imala ‘živu vodu’.

Postojala su i tri saraja, gdje su besplatno konačili putnici i namjernici: Isa-begov saraj (gdje je danas han Kolobara), Husrev begov (uz bezistan), tj. kameni Tašlihan koji je propao 1879, i Skender-pašin (danas Skenderija). Također, radila su još i 23 hana.

Tašlihan

Bilo je tada u Sarajevu i nešto preko stotinu džamija (iako Čelebija navodi broj 177, napomena knjige ističe da su u to doba mogle biti dignute 104 džamije i mesdžida). Kao jedna od ljepših, Čelebiji je bila Ferhad-begova džamija, tada prekrivena olovom, a ‘najživlja’ u to doba bila je (Gazi) Husrev begova džamija. Bila je to starinska bogomolja s kamenim minaretom, piše putopisac, čiji su vakifi bili tako bogati da je jedan, za vrijeme velike zime u Sarajevu, ‘naredio’ da se za džemat grije voda u kazanima, „velikim kao imaretski, pa je kroz sve hanefijske česme provedena topla voda kao rajsko vrelo Selsebil“.

Crkve su bile malene, bez zvona; one srpskih i latinskih kršćana bile su u dobrom stanju. “Evropejci, Frenci i Grci takođe vrše obrede u ovim crkvama; ima i jedna jevrejska sinagoga.”

Kuršumlija medresa

Čelebija piše i da je bilo preko stotinu osnovnih škola, a vakif bi darivao marljivu djecu. U gradu je bilo i preko stotinu i deset česama iz kojih stalno teče zdrava voda. Njemu su rekli i da u šeheru ima hiljadu i šezdeset vrela; on navodi da je voda koja dolazi s vrela Crnil (Zmajevac) ‘voda života’. Bunara je bilo 700, vodenica 176 – jedna za noć melje 50 kila brašna, pet javnih kupatila. Svaka je kuća imala peć, a bilo je i oko 670 kupatila „u gospodskim kućama“.

U Čaršiji je bilo 1,080 dućana, „uzori ljepote“. Glavne ulice su bile čiste, a mogla se kupiti roba iz Indije, Arabije, Perzije, Poljske, Češke: skupocjena sukna, fina svila…

Latinska ćuprija

Na Miljacki je tada bilo sedam mostova – tri kamena, četiri drvena. Najistaknutija je bila Careva ćuprija (i danas se ovdje nalazi most), nizak, ali 250 koraka dug most. Ta je ćuprija srušena 1896, prethodno je tu i Isa beg podigao svoj most. Uz nju, kameni su još bili i Latinska ćuprija (digao ju je Ali Ajni-beg) i treći most je bio kraj Vijećnice, imena Hadži Huseinov. Ovaj je bio sarajevski gradonačelnik ili šeher-ćehaja pa je narod prozvao most Šeherćehajin. Priča se i da na groblju na Alifakovcu ima grob u kojem je ukopan graditelj ovog mosta: na tom spomeniku nema nikakvog natpisa (iz knjige Vodovodi i gradnje na vodi, Hamdija Kreševljaković).

Čelebija je zapisao kako ima na svijetu mnogo gradova po imenu Saraj, “ali ovaj bosanski, kameni Šeher-Sarajevo je od svih naprednijih, ljepši i življi.“

Grad je čuvao zapovjednik ili dizdar, a unutar tvrđave je živio imam, dva mujezina, vojni svirači (mehteri), te su bili smješteni magazini žita i nekolicina vojničkih kuća. Na pitomim brežuljcima, dalje bilježi Čelebija, i s obje strane Miljacke nizale su se „krasne i simpatične kuće“, prizemne i na sprat, njih 17,000. Pokrivene su bile ćeremitom, rjeđe šindrom (cijepane jelove ili hrastove daske), a svaka je imala ‘živu vodu’.

Postojala su i tri saraja, gdje su besplatno konačili putnici i namjernici: Isa-begov saraj (gdje je danas han Kolobara), Husrev begov (uz bezistan), tj. kameni Tašlihan koji je propao 1879, i Skender-pašin (danas Skenderija). Također, radila su još i 23 hana.

Tašlihan

Bilo je tada u Sarajevu i nešto preko stotinu džamija (iako Čelebija navodi broj 177, napomena knjige ističe da su u to doba mogle biti dignute 104 džamije i mesdžida). Kao jedna od ljepših, Čelebiji je bila Ferhad-begova džamija, tada prekrivena olovom, a ‘najživlja’ u to doba bila je (Gazi) Husrev begova džamija. Bila je to starinska bogomolja s kamenim minaretom, piše putopisac, čiji su vakifi bili tako bogati da je jedan, za vrijeme velike zime u Sarajevu, ‘naredio’ da se za džemat grije voda u kazanima, „velikim kao imaretski, pa je kroz sve hanefijske česme provedena topla voda kao rajsko vrelo Selsebil“.

Crkve su bile malene, bez zvona; one srpskih i latinskih kršćana bile su u dobrom stanju. “Evropejci, Frenci i Grci takođe vrše obrede u ovim crkvama; ima i jedna jevrejska sinagoga.”

Kuršumlija medresa

Čelebija piše i da je bilo preko stotinu osnovnih škola, a vakif bi darivao marljivu djecu. U gradu je bilo i preko stotinu i deset česama iz kojih stalno teče zdrava voda. Njemu su rekli i da u šeheru ima hiljadu i šezdeset vrela; on navodi da je voda koja dolazi s vrela Crnil (Zmajevac) ‘voda života’. Bunara je bilo 700, vodenica 176 – jedna za noć melje 50 kila brašna, pet javnih kupatila. Svaka je kuća imala peć, a bilo je i oko 670 kupatila „u gospodskim kućama“.

U Čaršiji je bilo 1,080 dućana, „uzori ljepote“. Glavne ulice su bile čiste, a mogla se kupiti roba iz Indije, Arabije, Perzije, Poljske, Češke: skupocjena sukna, fina svila…

Latinska ćuprija

Na Miljacki je tada bilo sedam mostova – tri kamena, četiri drvena. Najistaknutija je bila Careva ćuprija (i danas se ovdje nalazi most), nizak, ali 250 koraka dug most. Ta je ćuprija srušena 1896, prethodno je tu i Isa beg podigao svoj most. Uz nju, kameni su još bili i Latinska ćuprija (digao ju je Ali Ajni-beg) i treći most je bio kraj Vijećnice, imena Hadži Huseinov. Ovaj je bio sarajevski gradonačelnik ili šeher-ćehaja pa je narod prozvao most Šeherćehajin. Priča se i da na groblju na Alifakovcu ima grob u kojem je ukopan graditelj ovog mosta: na tom spomeniku nema nikakvog natpisa (iz knjige Vodovodi i gradnje na vodi, Hamdija Kreševljaković).

Čelebija je zapisao kako ima na svijetu mnogo gradova po imenu Saraj, “ali ovaj bosanski, kameni Šeher-Sarajevo je od svih naprednijih, ljepši i življi.“

  • 34K
    Share
    Facebook
  • 0
    Share
    Twitter
  • 0
    Share
    LinkedIn
  • 0
    Share
    Viber
  • 0
    Share
    WhatsApp
Previous post
Next post
Čitaj više
Novosti

1.MAJ BUDVA – KOTOR – TIVAT

22 Marta, 2023
Održivi razvoj

Porsche BH: Proljetni bazar u znak partnerstva sa JU Mjedenica

21 Marta, 2023
Novosti

Audi partner još jedne nezaboravne Born2Ski utrke

20 Marta, 2023
Novosti

Turska domaćin globalne konferencije o održivom turizmu GSTC 2023

20 Marta, 2023
Pratite nas
  • 34.8K
    Fans
    34.8K
    Fans
  • 13K
    Followers
    13K
    Followers
Newsletter
Povezani TEKSTOVI
Novosti

Ovog proljeća svi u Carpisa Mega Store u Importanne centru!

Carpisa je vodeći evropski brend torbi, prtljaga i modnih dodataka.

Novosti

Predstavljamo govornike 9.FMCG Retail Summit Sarajevo

Pred nama je još jedan FMCG Retail Summit Sarajevo, koji

Novosti

Problem: Nesanica. Rješenje: Dormeo dani spavanja

Svake godine Dormeo organizuje Dormeo dane spavanja s ciljem da

MARKETING

IMPRESSUM

KONTAKT

USLOVI KORIŠTENJA

Implemented By HudHudPro ®. All Right Reserved ©.