Umjetnost u izlogu – online izložba “Nevini sveci” Milomira Kovačevića Strašnog

    Umjetnost u izlogu – online izložba “Nevini sveci” Milomira Kovačevića Strašnog

    Projekat Udruženja likovnih umjetnika primjenjenih umjetnosti i dizajnera BiH i Galerije ULUPUBIH, “Umjetnost u izlogu” započet je u 2019. godini. Projekat je imao za cilj promociju umjetnika, članova/ca Udruženja koji su svojim izložbama, radionicama, predavanjima  približili sugrađanima i svim ljubiteljima umjetnosti savremena umjetnička ostvarenja kroz izlog, pokazivanje i vidljivost, s toga je od posebnog simboličkog značaja naveden IZLOG kao prozor u svijet.

    Međutim pojava Corona virusa i globalne pandemije je dovela do prekida započetih aktivnosti te je odlučeno da se nastavimi sa izlaganjem umjetničkih djela uprkos izolaciji, ali u novoj formi IZLOGA / ISOLATION ART, izlog Galerije je zamijenjen izlogom na društvenim mrežama.

    Izložba fotografija “Nevini sveci” višestruko nagrađivanog  člana, dobitnika šestoaprilske nagrade, Milomira Kovačevića Strašnog će biti otvorena 3. aprila 2020. u 20,00 sati, na FB stranicama:

    https://www.facebook.com/ulupubih.udruzenje/ i

    https://www.facebook.com/galerijaulupubih/

    Na svojim fotografijama Milomir Kovačević istražuje zaborav.

    Seriju Nevini sveci započeo je negdje početkom rata, svjedočeći o masovnoj pojavi izbacivanja Titovih fotografija na ulicu, snimajući grobove bez imena, a nakon toga  snimio je i seriju radova koji će biti izloženi na Obali u proljeće 1993. godine, pod naslovom Ase leži. Ta invokacija sa bosanskih stećaka, efektno se referirala na nadgrobnike sa sarajevskih grobalja, na fotografije na spomenicima koje su iščezle, što zbog učinka vremena, što zbog fizičkih oštećenja. Nestanak fotografije umrlog tako se pokazuje kao druga smrt.

    Izložba na Obali je bila u vrijeme kad nije bilo struje u gradu, prostorija u kojoj su fotografije izložene bila je osvijetljena svijećama, a na otvaranju izložbe Milomir je priredio performans u kojem je razvio fotke čiji se sadržaj onda zahvaljujući svjetlu svijeća postupno pojavljivao na papiru, kao simbolički ritual oživljavanja.

    Izložbi je tada prisustvovala – i nije krila svoje oduševljenje onim što je vidjela – Susan Sontag.  “Snimiti fotografiju to znači učestvovati u smrtnosti, ranjivosti i promjenjivosti neke druge

    I nakon rata, kad se iz Sarajeva preselio u Pariz, nastavio je snimati na grobljima, najviše na Pere Lachaise. Skupljene za ovu izložbu s naslovom Nevini sveci, te fotografije idu dalje od snimanja konkretnih nadgrobnika, pokušavaju otvoriti jednu novu, metafizičku dimenziju. Još u ratu Milomir je na svojim slikama nastojao pokazati organsku dimenziju materijala nadgrobnih spomenika, snimajući nadgrobne skulpture, anđele povrijeđene gelerima, slomljenih krila, ili anđele na kojima se nahvatao snijeg u ratnim zimama, proizvodeći na taj način iluziju o ranjivosti mermernih figura. Ali ovo sada su sjene. Milomir voli reći sjene zaboravljenih predaka, pozivajući se na naslov čuvenog filma Sergeja Paradžanova. Na njegovim fotografijama snimljene skulpture izgubile su svoju kamenu formu, dobile su eteričnost sjene. Milomirova slike tu postaju simbolički dijalog s mrtvima.

    I gledajući sjene nevinih svetaca na ovim fotkama, stvara se dojam da je Milomir na ovaj način u razgovoru sa svojim mrtvim, a među njih svakako spada i Susan Sontag, ona koja je o fotografiji ispisala najdragocjenije stranice. I koja također leži na pariškom groblju Montparnasseu. Jedna od ovih sjena i njena.